STOCK MARKET BSE NSE

US broadcaster loses Myanmar outlet over Rohingya name

The Radio Free Asia told Myanmar authorities that it was unwilling to bow to their pressure to use a term other than Rohingya to denote the ethnic minority.

Published: 12th June 2018 07:37 AM  |   Last Updated: 12th June 2018 07:37 AM   |  A+A-

Image for representational purpose only.

By Associated Press

BANGKOK: A United States government-affiliated broadcaster that provides news to Asian countries is losing its partner in Myanmar after refusing to stop using the word "Rohingya" to describe an oppressed Muslim minority.


Monday was the last day DVB Media Group's network carried Radio Free Asia's television broadcasts, RFA spokesman Rohit Mahajan said. He said RFA told Myanmar authorities that it was unwilling to bow to their pressure to use a term other than Rohingya.


About 700,000 Rohingya have fled to neighbouring Bangladesh since Myanmar's government launched a violent counterinsurgency campaign last August in western Myanmar, where most Rohingya lived. Many people in Myanmar call the Rohingya "Bengali" to reflect the contention that they are illegal migrants from Bangladesh rather than natives.


The government refuses to recognize the Rohingya as an official ethnic minority and denies most the right to citizenship and its privileges.


Myanmar is the second Southeast Asian nation in 10 months where RFA has lost access to local broadcasters. Cambodia last August prohibited local FM stations from carrying RFA programming, one of several actions restricting the media in what was seen as a move to silence critical voices ahead of a general election this July.


Mahajan said RFA had been broadcasting on DVB's channel since early October last year. A May 7 memo about DVB's case from the government broadcasting agency Myanma Radio and Television to private broadcasters said the direct use of the "controversial word 'Rohingya'" was a violation of contractual codes to which broadcasters are bound.


A statement by RFA President Libby Liu provided Monday to The Associated Press declared that the U.S. broadcaster "will not compromise its code of journalistic ethics, which prohibits the use of slurs against ethnic minority groups. RFA will continue to refer to the Rohingya as the 'Rohingya' in our reports. Use of other terms, even those that fall short of being derogatory, would be inaccurate and disingenuous to both our product and our audience."


"By forbidding the use of the word 'Rohingya,' Myanmar's government is taking an Orwellian step in seeking to erase the identity of a people whose existence it would like to deny," she said. "RFA will continue to provide audiences in Myanmar with access to trustworthy, reliable journalism, particularly when reporting on issues that local and state-controlled media ignores and suppresses."


Mahajan said RFA's programming for Myanmar would remain available on its website, on Facebook and YouTube and on shortwave radio, and its reporters will continue to work in the country.

 

Stay up to date on all the latest Entertainment news with The New Indian Express App. Download now

Comments

Disclaimer : We respect your thoughts and views! But we need to be judicious while moderating your comments. All the comments will be moderated by the newindianexpress.com editorial. Abstain from posting comments that are obscene, defamatory or inflammatory, and do not indulge in personal attacks. Try to avoid outside hyperlinks inside the comment. Help us delete comments that do not follow these guidelines.

The views expressed in comments published on newindianexpress.com are those of the comment writers alone. They do not represent the views or opinions of newindianexpress.com or its staff, nor do they represent the views or opinions of The New Indian Express Group, or any entity of, or affiliated with, The New Indian Express Group. newindianexpress.com reserves the right to take any or all comments down at any time.

flipboard facebook twitter whatsapp